Jaren geleden was ik aanwezig bij een lezing en die draaide naar mijn idee helemaal om de zin: ’t Moest er nog eens bijkomen van niet. Het kan ook zomaar zijn dat dit slechts een klein gedeelte was van de lezing maar die zin is mij altijd bij gebleven. Ook geen idee meer wie de training gaf, maar die zin…..
En ik weet ook niet of ik mij altijd houd aan de boodschap van die lezing (nou ja dat weet ik eigenlijk wel, het antwoord is nee). Ik wil het wel maar ook bij mij verdwijnt er wel eens iets naar de achtergrond. En dus ga ik sowieso mijn eigen advies uit mijn vorige blog ter harte nemen en deze zin in mijn agenda zetten op de momenten dat ik teksten ga schrijven. Een actieve reminder.
Maar waar gaat dat dan over, ’t Moest er nog eens bijkomen van niet. Een paar voorbeelden:
Op het bord buiten bij een café:
Warme koffie
Bij de viskraam:
Verse vis
In de schoolgids:
Een veilige school
In het visieplan:
Op professionele wijze
Tegen je partner:
Ik moet eerlijk zeggen
In de bioscoop:
Lekkere popcorn
Ja, ’t moest er nog eens bijkomen van niet!
Hoe vaak zeggen we iets waar je deze zin eigenlijk meteen achter aan kan denken? Nou vaker dan je denkt. En op zich is het natuurlijk niet erg, zeker niet. Maar wanneer het je lukt om er iets aansprekends van te maken zonder dat je: ’t Moest er nog eens bij komen van niet, achter kan denken, dan ben je echt onderscheidend. Het café waar ze warme koffie serveren blijft mij niet bij, het café waar ze nog echte filter koffie serveren wel. Een veilige school overtuigd mij niet maar wel een school die theater ademt (al wil ik dan vervolgens wel weten wat dat precies betekent maar dat is iets voor een volgend blog).
Wanneer je visie en missie stukken van verschillende bedrijven naast elkaar legt zal je zien dat daar nog heel veel ’t Moest er nog eens bijkomen van niet zinnen in staan. Dat is niet fijn om te lezen voor je klanten maar is ook zeker niet goed te gebruiken als uitgangspunt voor je medewerkers. Je wilt dat zij werken vanuit de visie van het bedrijf maar wanneer deze niet scherp en onderscheidend is heb je al meteen een valse start.
En dit geldt dus ook voor mondelinge communicatie. Een pitch, een verkoopgesprek of bijvoorbeeld een motiverende speech voor je team. Denk bij je voorbereiding telkens even, kan ik ’t Moest er nog eens bijkomen van niet achter plakken? Is het antwoord ja? Dan dus meteen schrappen.
En alvast mijn excuses als je de komende tijd bij iedere reclame of presentatie telkens ’t Moest er nog eens bijkomen van niet in je achterhoofd hoort, ik ben daar ook geweest en het verdwijnt op een gegeven moment echt weer naar de achtergrond.
Tenzij je het als reminder in je agenda zet 😉